دیدگاه ها و نظریه های امنیت عاطفی
هدف از این تحقیق پایان نامه بررسی دیدگاه ها و نظریه های امنیت عاطفی می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 39 |
حجم | 239 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
دیدگاه رشدی فارمن
طبق نظر فارمن در مورد امنیت عاطفی توانایی برای کسب امنیت عاطفی از طریق یک فرایند مطالبه کردن تسهیل می-شود. انتظارات مربوط به خود و رابطه و الگوهای ویژه روابط اولیه منجر به شکل خاصی از درگیر شدن با افراد و اشیا میشود. توانایی برای تجربه امنیت عاطفی یک پدیده رشدی است. البته امنیت عاطفی ویژگیهای فوری نیز دارد که کاملا بوسیله تواناییهای اولیه مشخص نمیشود. اما از پیش زمینههای اولیه از طریق مجموعهای از انفعالات ناشی میشود. در هر مرحله از زندگی کودکی، تجربه با والدین و همسالان ساختارهای زیربنایی که توانایی رفتار صمیمانه با بزرگسالان است را شکل میدهد. خودافشایی و امنیت عاطفی در بزرگسالی نتایج کیفی دوران کودکی هستند. هیچ چیز در کودکی بطور مستقیم این توانایی ها را ایجاد نمیکند اما رویکرد رشدی به ما اجازه میدهد بین کودکی یا تجارب اولیه با همسالان و امنیت عاطفی در بزرگسالی ارتباط برقرار کنیم. یک دیدگاه رشدی همچنین جنبه های پیچیده صمیمیت رفتاری، هیجانی و انگیزش را در نظر می گیرد (فارمن،2002؛ نقل از باگاروزی،1387).
فرد بزرگسال برای تجربه امنیت عاطفی باید بتواند هیجانات شدید که بخش غیرقابل تفکیک یک رابطه نزدیک است را آزادانه در میان بگذارد. سرانجام فرد باید توانایی خودافشایی، تقابل بالغانه، حساسیت نسبت به احساسات دیگران و علاقه به خوب بودن دیگران را داشته باشد. هر یک از این جنبه های امنیت عاطفی از ترکیب تجارب خانوادگی و همسالان در مراحل اولیه رشد ناشی میشود. کودک باید نزدیکی، تقابل و حل تعارض بین گروههای همسال را نیز تمرین کند.
دیدگاه رشدی از دو بعد توانایی تجربه امنیت عاطفی را بررسی می کند:
الف) روابط اولیه و توانایی برای نزدیکی:
از نظر فارمن روابط در کودکی با سه جزء نزدیکی، تعامل و نهایتاً محبت ارتباط دارد. اول: رابطه با مراقبین اولیه که تاریخچه پاسخ دهی و در دسترس بودن منجر به انتظارات مثبت درباره تعاملات با دیگران میشود. دوم: این روابط زمینه ای برای یادگیری تعامل با همسر را آماده میکند. سوم: از طریق یک تاریخچه مراقبت مسئولانه و حمایت برای استقلال کودک یک حس خود ارزشی را رشد میدهد. این ویژگیها احتمالاً زیربنای رفتارهایی است که احتمالاً با الگوهای بعدی مثل خود اطمینانی ارتباط دارد. این تجارب همچنین کودک را به پذیرش و انتظار انواع خاصی از واکنشها از سوی دیگران هدایت می کند.
ب) حساسیت نسبت به طرد و روابط رمانتیک:
شواهد تجربی نیز ارتباط این رشد دلبستگی و نزدیکی را نشان میدهد. آنچه افراد از روابط قبلی میآورند ممکن است روابط رمانتیک را تحت تاثیر قرار دهد. براساس رویکردهای بین فردی کلاسیک (باولبی، اریکسون، هورنای و سالیوان) یک راه کلیدی برای بررسی تاثیر روابط گذشته بر روابط رمانتیک بررسی اثر این روابط روی انتظارات دریافت پذیرش و پرهیز از طرد است. بزرگسالی که انتظارات دفاعی طرد را بعنوان نتیجه طرد از والدین یا همسالان رشد داده، نسبت به طرد همسرش حساس خواهد بود. حساسیت نسبت به طرد یک فرایند شناختی- هیجانی است که از تجربه طرد ناشی میشود. بطور خلاصه حساسیت نسبت به طرد این موضوع را مطرح میکند که افراد چگونه فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردن در رابطه رمانتیک و تصمیم گیری برای تداوم رابطه رمانتیک یا پایان آن را بر اساس تجارب اولیه انتخاب می کنند (فارمن، 2002؛ نقل از باگاروزی، 1387).
فهرست مطالب
موضعگیریها در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
2-3-3-1 ویژگیهای شخصیتی
2-3-3-2 ارتباط
2-3-3-3 حل تعارض
2-3-3-4 مسائل مالی
2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
2-3-3-6 رابطه جنسی
2-3-3-7 نقشهای مربوط به برابری زن و مرد
2-3-4 دیدگاههای مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن
2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافتههای پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
درباره این سایت