فصل دوم پایان نامه نظریه های امنیت عاطفی
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های امنیت عاطفی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 44 |
حجم | 251 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری نظریه های امنیت عاطفی عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.
جسلسن به 8 مقوله یا بعد امنیت عاطفی زوجین همراه با آسیب شناسی آن اشاره می کند:
علاقه یا نگاهداری :
اولین تجربه میان فردی ما بعنوان یک انسان نگاه داشته شدن است. نظریههای رشدی و روابط شیء متناسب با این مرحله یا بعد امنیت عاطفی است. دنیل استرن می گوید امنیت عاطفی، صمیمیت و همدلی از گهواره آغاز می شود. مشاهدات استرن از کنشهای متقابل والدین و کودک نتایجی را برای امنیت عاطفی بزرگسالان ارائه میکند. اگر امنیت عاطفی، صمیمیت و همدلی واقعیت طفولیت را میسازند، پس باید در تصور درونی والدین پیگیری شود تا واقعیت طفولیت را شکل دهد. پس در بزرگسالی نیز امنیت عاطفی در تجربه ارتباط با دیگران ایجاد میشود. استرن همچنین پیشنهاد میکند که مرحله کودکی پیش کلامی یک مرحله رشدی ضروری برای یادگیری رفتارهای پیچیده تعامل غیرکلامی انسان هاست. فرا ارتباط در تقاضاهای غیرکلامی کودک برای نگاهداری بنا نهاده میشود (استرن، 1990، به نقل از الیس،2004).
سولومن (1989) معتقد است که ازدواج در بهشت یا آسمان ایجاد نمی شود، بلکه در تعاملات پویای اولیه بین والدین و کودک ساخته میشود که مکرراً در بزرگسالی دوباره فعال میشود. از دیدگاه جسلسن اگرچه نگاه داشتن به عنوان پیش مرحله ای برای وظایف توسعه یافته بعدی و موفقیت در امنیت عاطفی بزرگسالی است، اما افراد میتوانند مسئولیت روابط شان در زمان حال را به عهده بگیرند (نقل از الیس،2004).
دلبستگی:
در این مرحله کودک بین مادر و سایر افراد تمایز قائل میشود. قبلاً کودک فردی بود که مورد علاقه بود، اما در این مرحله کودک میتواند به مادرش علاقه داشته باشد. رفتار دلبستگی در طول زندگی ادامه مییابد. افراد دلبستگی به افراد و اشیاء را در طول زندگی در تلاش برای رهایی از درد و تنهایی جستجو میکنند. از این طریق کودک روابط اجتماعی را مطابق با انتظار پاسخ دهی و در دسترس بودن دیگران در کودکی شکل میدهد. همین اصل در بزرگسالی ادامه مییابد. شیوه دلبستگی افراد ریشه در تجربه آنان با دلبستگی اولیه شان دارد و این انتظارات روی چگونگی انتظارات افراد از روابط اثر می گذارد. مارگارت ماهلر (1975) رفتار دلبستگی را ناشی از مرحله جدایی- فردیت میداند. این مرحله از سن سه ماهگی تا شش ماهگی اتفاق میافتد و وظیفه نهایی این مرحله برای کودک درونی کردن حضور شخص مادر است. این دیدگاه اهمیت انتقال روابط در رشد کودک را خاطرنشان میکند. لاکار (1992) دو نوع انتقال انحرافی و سالم را مطرح میکند. حرکت انتقالی انحرافی پیچیده است و امنیت عاطفی را محدود میکند، در حالی که انتقال سالم رشد ارتباط افراد را تسهیل می کند. انتقال میتواند امنیت عاطفی رابطه و درک را افزایش دهد یا مانع شود (نقل از الیس،2004).
فهرست مطالب
موضعگیریهای نظری در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
2-3-3-1 ویژگیهای شخصیتی
2-3-3-2 ارتباط
2-3-3-3 حل تعارض
2-3-3-4 مسائل مالی
2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
2-3-3-6 رابطه جنسی
2-3-3-7 نقشهای مربوط به برابری زن و مرد
2-3-4 دیدگاههای مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن
2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافتههای پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
درباره این سایت